2008. július 18., péntek

Egy hűtőbe zsúfolva..

Szakmai kíváncsiságból gyakran átolvasom az ingyenesen terjesztett lapokat a megjelent reklámokat szemügyre véve.Minden alkalommal kénytelen vagyok megállapítani,hogy szinte kényszeres módon zsúfolják tele a több ezer,tízezer forintért vásárolt felületeiket a cégek átgondolatlan információ halmazzal.Sajnos még mindig nem sikerült felfognia a magyar kisvállalkozásoknak,hogy a reklám nem egy olyan dolog amit gyorsan le kell tudni,hogy elmondhassuk:hiszen mi hirdetünk..!
A sztereotip,ötlettelen rutin dolgok csak arra jók,hogy a cégek egy csomó pénzt kidobjanak használhatatlan és főleg hasznot nem hozó hirdetésekre.Ezeknek többnyire az az eredménye,hogy a vállalkozások kiábrándulnak a reklám lehetőségekből,elhanyagolják a marketingüket és nem szoknak bele egy profi kommunikációba a vevők felé.Be kell látni,hogy a mai világban csak akkor marad életképes egy cég ha a vevőit nemcsak megtartja hanem újakat is szerez mellé.Bár a marketing alapvető tézise,hogy a legjobb vevő a törzs vásárló.Elsősorban őket kell megcélozni az akciókkal,rajtuk keresztül érhető el a legnagyobb közeg a bizalmi piacon,őket kell megbecsülni.Természetesen ez nem jelenti azt,hogy új vásárlókat nem kell szerezni.Kell.Erről szólnak a reklámok az ingyenesen terjesztett újságokban.
De nem mindegy hogyan és főleg miért,mivel szólítjuk meg a leendő kuncsaftjainkat.
És ilyenkor jön a csapda..vállalkozónk elhatározza,hogy hirdetést ad fel..mert reklámozni ugye muszáj.Átnézi a lehetséges felületeket aztán elkéri az árajánlatot.Végigfuttatja a szemét az árakon és rábök egy nem túl olcsó de nem is túl drága árra.Ez kell!Közlik vele a méreteket,kicsit magában húzza a száját,de hát,ugye..reklámozni kell.
Mi a teendő?Ha már én fizetek az lesz benne amit én akarok!És ilyenkor senki nincs a felületet értékesítő üzletkötők közt akinek lenne egy épkézláb ötlete és fellépése,hogy javaslatot tegyen egy hatékony reklámra.Rosszabb esetben még tanácsot is ad,mit kell ilyenkor belezsúfolni a drága pénzért mért hirdetési lehetőségbe.Hogy ebből vajon mennyi mérhető haszna lesz a hirdetőnek?Kit érdekel?Fizesse ki a számlát és kész.Na,ez a hirdető lesz az aki legközelebb már úgy ítéli meg,nem hirdet mert a múltkor se jött annyi ember pluszba mint várta..
Persze..ha valaki igy hirdet,annak ez lesz a vége.
Lássunk egy példát a fentiekre a Kapos Extra 29. számának hirdetései közül.

http://www.kaposextra.com/akt_pdf/akt_hird/4huto.jpg

Hűtő Centrum...Remek.Egy forró nyáron jobb példát nem is találhattunk volna.
Első ránézésre van egy szembeötlő üzenet("Még több belefér!) ami nem egy túl bonyolult mondat de még ezt az egyszerű üzenetet sem sikerült összhangba hozni a képpel.Aztán van egy szintén hangsúlyos kedvezmény(50 %)a szokásos apró betűs körítéssel.Majd van egy felhívás("Csereakciók") illetve a felső sarokban egy lényeges információ("Új helyen"!).Aztán egy ötlettelen cég logó és egy ötletesnek vélt montázs egy hűtő gépben álló kislánnyal és egy fagyasztóba helyezett zsebkutyával.Ja..és a szokásos "ingyenes" mágnes szó..
Na ez így együtt a Hűtő Centrum hirdetése 80x120 mm-es méretben(kábé).Gondolom tízezres tétel lehetett a felület ára.(Egyébként a Kapos Extra honlapján korrektül megtalálható az összes referensük elérhetősége,ha konkrét árra lettem volna kíváncsi nyilván megírták volna)
Na de maradjunk a példánknál..
Ennyi összedobott üzenet közül vajon mit is akart közölni velünk a Hűtő Centrum?Hogy elköltöztek?Hogy van egy futó akciójuk?Hogy nézzük meg valamelyik kollégájuk kislányát és pincsijét egy több tízezer példányszámú ingyenes lapban?Hogy van ám nekik logójuk és fasza jelmondatuk?(Jót,olcsóbban-ez igen..kreatív),hogy árulnak mást is mint hűtő gép?Meg még pár dolog...
A legnagyobb hiba:a hirdető nem tudja eldönteni kit szólítson meg.Ha a fő üzenete az új helyre költözés akkor azt elsősorban a törzsvásárlóikkal kell közölni hiszen ők járnak be hozzájuk sűrűn.Aki még nem vevőjük az eddig se tudta hol vannak.Ha viszont az üzenet az új vevőknek szólt akkor az új címet nem ilyen formában kell propagálni,hanem egy ütős promócióval konkrétan a helyszínre vonzani őket.Minden adujuk megvan hozzá,a nyári forróság,a hideget kínáló berendezés és még akcióznak is...Ha a régi kuncsaftoknak szól az új cím akkor nem szabad elhanyagolni a személyes kontaktust.("Józsikám,ide és ide költözünk jövő héttől,mindenképp gyere be mert a régi vevőinkkel szeretnénk avatni az új helyet,koccintunk egy hideg itallal,közben megmutatom az új hely tiszteletére kínált akciós termékeinket Neked elsőként").
Vagy a fő üzenetük az 50%-os kedvezmény?Amihez nem túl bizalomgerjesztő módon hozzáteszik:megmaradt(kisbetűvel) féláras termékekre..Minek kellett odabiggyeszteni,hogy:megmaradt?Honnan kellene és főleg miért tudnom nekem mint vevőnek,hogy nekik mi maradt meg.Miért sugallják azt,hogy gyere,neked jó lesz ez is ami megmaradt meg még adunk rá 50%-ot..Miért ne érezhetném én azt mint vevő,hogy azért megyek be mert jól járok ha a Hűtő Centrumnál vásárolok?Aztán muszáj nekik hozzátenni:egy megmaradt akcióból amíg a készlet tart.Ennyire saját maga ellensége lenne a cég?Mert,hogy működik a vásárló?Hát ha a készlet erejéig van és ez egy régi akcióból maradt akkor majd benézek..valamikor...A lényeg,hogy nem inspirál a reklám arra,hogy azonnal rohanjak hűtőt venni.Ezt a hibát gyakran vétik a cégek az akciózásoknál.Minél szűkebb a határidő annál jobban motiválod a vevőt vásárlásra.Ergo annál gyorsabban lesz bevételed..Vajon így hogyan kalkulál a cég,mennyi bevétellel számol ebből az akcióból,mennyire sikeres az ötletük ha azt sem tudják meddig tart a kampány?Ez egy rossz akciózás.
Utalnak egy másik akciójukra ami állítólag baromi sikeres volt.Hát..nem tudom..ha annyira sikeres volt hogyhogy maradt még a készletből?És minden nap valami féláron?Akkor ráérek majd valamelyik nap bemenni..Alapszabály:akciónál pontosan fel kell tüntetni az időpontot,mettől meddig tart.És ha lejárt,nincs tovább!!!!Mert attól lesz egyedi az ajánlatom és akkor kalkulálhatok gyors és nagy bevétellel ha behatárolom melyik hét melyik napján várom a rohamot!
Arra a két butaságra,hogy leírják,hogy "új,szépséghibás,sérült.." meg hogy csereakció(mit cserélnek és mire?milyen feltételekkel?ja..ezt már nem tudta a marketingesük odazsúfolni?) már nem is reagálok.Ha arra rendezkedtek be,hogy csomagolás és szépséghibás termékeket árulnak akkor ki kell tenni nagy áron a legszebbet,legjobbat és személyesen odalépni az érdeklődőhöz,hogy :"Uram,látom Ön nagyon érdeklődik a termékeink iránt,tudom,hogy ez nem a legolcsóbb darab,de ha megengedi,mutatnék valamit a raktárban,most kaptuk,új és ugyanaz a termék csak a csomagolása sérült ezért Önnek ezt a gépet X forinttal olcsóbban odaadjuk.Nem,Uram,semmi baja..de tudja mit ha nem hiszi hogy csak a csomagolás sérült,akkor BÁRMIKOR visszahozhatja és kicserélem Önnek a kirakatban lévőre.Én csupán spórolni akartam Önnek mert látom jól ismeri a hűtőket, a legjobbat nézegette.".Ettől a raktárba cipelt vásárló rögtön fontosnak érzi majd magát,kap egy garanciás ajánlatot(mert persze a cég valóban új gépeket árul) és olyan személyes kontaktusba kerül az eladóval,hogy legközelebb a gáztűzhely vásárlásnál már ő fogja kérdezni,Szakikám,nincs valami egyedi ajánlata?Hogyne lenne...
A logó és a jelmondat minősíthetetlenül gyenge.Szót se róla.
A fotó a kislánnyal meg az ebbel..erről meg azért nem írok mert lehet,hogy sértené a szülőt...Mindenesetre fura,hogy a szlogen("Még több belefér"!) egy KISlánnyal és egy KIS kutyával van megjelenítve.Hát,ha több is belefér akkor miért nem NAGYlány és NAGY kutya??

A példa kiragadott volt mert az összes tipikus példáját hozta a bezsúfolt téves üzeneteknek.Erről a reklámról sugárzik,hogy a drága felületért minél többet akart közölni magáról a vállalkozás ..aztán meg azt se tudjuk miről is szól a cég azon ajánlata amiért nekem mindenképpen náluk kell hagynom a pénzemet ha hűtőt akarok...

A Kapos Extra referensei felé pedig a kritika lényege,hogy lehet,hogy vittek a lapnak egy 15 000 forint értékű(SIC!) hirdetést de egy értékelhetetlen reklám lett a vége ami se a lappal szembeni hirdetési igényt,se a kreativitást nem növelte.

4 megjegyzés:

a írta...

Szakikám valóban jók a kritikáid!
Azonban itt sem sajnos a hirdetés feladója a hibás. Tudom hogy a hozzá nem értő hirdetők ragaszkodnak a stikjeikhez, de úgy gondolom, ha már a rámenős hirdetés szervező rábeszél valakit egy hirdetésre, akkor legyen annyira erélyes, hogy megmondja milyennek kell lennie a reklámnak, hogy sikeres legyen. Ez úgy gondolom ugyanannyira fontos az újságnak, mint a hirdetőnek, hiszen maga a hirdető is tapasztalja, mikor jön több vásárló. A lapoknak is rendelkezniük kellene megfelelő marketinges ismeretekkel, hogy legközelebb is őket válasszák a hirdetők. Tehát a „ha ő ezt akarta ez lesz” hozzáállás hosszútávon nem a legcélravezetőbb.

Zs.

. írta...

Üdv itt is..
(látod mennyivel egyértelműbbek a hibák ha nem a sajátodat érintő mondatokat olvasod?a következő aki "meg fog sértődni" ha olvas majd minket,az a fenti hűtős cég lesz/ha olvas minket ugyan/ mert a heti Grátiszban viszik tovább ugyanezt a vonalat,sőt tetézték..)

amúgy most már értem amit a másik komment rovatban a sajátodról irtál a "feladó" és a hirdető kapcsolatáról.Igazából nálunk annyira evidens már,hogy egy kisvállalkozás ha hirdet az viszi a saját kreativját,ötleteit,ismereteit a hirdetési felületek és terjesztési szegmensekről,hogy először azt értettem valaki hobbiból "photoshoppolt" egy hirdetést,feladta te pedig nem tudtál róla illetve hagytad...De most leesett ez a "valaki" a hirplakát üzletkötője,felelőse volt(ye?)

amit irsz errők a kritikáról a kommentben,teljesen jól értetted meg az irásunkat.Pontosan erről van szó.ezt nem értette meg a Hírplakát szerkesztője akit nem tudtunk rávezetni arra amit az utolsó mondatodban irsz.Egy lapkiadónak igenis készen kell állnia fantáziával,saját terjesztésének domináns olvasóinak szokásaival,stb.És el kell magyaráznia a hirdetőnek mit miért ne és mit miért igen és hogyan.
Persze amiért a Reklámgerilla harcol,az az,hogy a hirdetni,reklámozni szándékozó kisvállalkozások már eleve kész koncepcióval és adatokkal felvértezve kezdjenek vevőszerzésbe.

A kritikákat amúgy továbbra is magára a hirdetésre célozzuk mert ha az hibás szerintünk és rossz szerintünk akkor mindegy ki volt annak a formázója.Mert ha a lapkiadóé a kétes érdem akkor is a cég felelőssége hiszen őt járatja le,hogy ilyet hagy kimenni a nevével,ha pedig a cég ragaszkodik a szarhoz akkor a lapkiadó is "felelős" mert nem segiti kreativ felkészültséggel és tudással a partnerét.

a írta...

Ne vegyétek evidensnek, hogy a kisvállalkozó viszi az ötleteket, vagy „photoshoppol” valamit mert az nagyon ritka. Ezt saját tapasztalatból mondom. A nagyobb cégek kapásból küldik a jpg-t, de a kisvállalkozóknál egész másképp működik. Közli, hogy nagyjából mi szerepeljen a hirdetésben, és teljesen rábízza a lapszerkesztőre. Van Kaposváron egy újság, akik kifejezetten ahhoz ragaszkodnak, hogy ők szerkesszék meg a hirdetéseket. Ha gondoljátok, nézzetek utána a neve Támpont.

. írta...

Pont ráhibáztál..tegnap meló után a Támpont bejegyzés anyagának vázlatát irtam:))
meglepő lesz.
A Grátisz anyag már kész,jön az is csak néha dolgozni is kell...Holnapig felkerül a Grátisz,péntek estig a Támpont.