2008. július 19., szombat

Lesújtó adatok a turizmusról

Egy szakmai konferencián a Dél-Dunántúli Regionális Idegenforgalmi Bizottság szervezésében elhangzott a megyénket érintő legfontosabb mondat.
Aki mondta,Szabó Géza egyetemi tanszékvezető.Amit mondott:
"A célterületeknek márkanévvé kell válniuk, amelyeknek ismertsége és imázsa van."

Ő már csak tudja,hisz részt vett a régió vonzerő-leltárának elkészítésében.
Szabó docens nevesítette az erre a márkanév koncepcióra alkalmas tájegységeket is.Ezek Belső-Somogy,Dél-Balaton,Zselic Kaposvárral és a Dráva-medence.

Az idegenforgalmi adatok alapján igencsak ránkférne valami épkézláb imázs építés és valami baromi vonzó reklám mert ha így folytatódik az egyetlen kitörési lehetőségünket is elveszítjük.Az adatok szerint ugyanis Dél-Dunántúl vendégforgalmában:

Somogy megyében is 10%-os volt a vendégforgalom csökkenése. Ennél még jelentősebb mértékben esett vissza Kaposvár ( -24 %) és Nagyatád ( -12%) vendégforgalma.

A régió vendégeinek 85%-a belföldi, a vendégéjszakák 76%-át töltötték el magyar vendégek a régió kereskedelmi szálláshelyein.

Kaposvár 24%-os vendégforgalom csökkenése ijesztő.De nem meglepő.
Ugyanis miért jönnének ide a vendégek ha nem is tudják miért érné meg nekik meglátogatni minket?
Elolvastam Kaposvár városmarketingjét.Nem rossz munka de nem találtam benne sehol azt a kreatív ötletet amitől bárki Kaposvárra akarna feltétlenül látogatni.

A piaci igények azt mutatják, hogy a vendégek egyre növekvő mértékben keresik a négycsillagos wellness szállókat ( itt a vendégéjszakák számában 32%-os az emelkedés) A háromcsillagos hotelek iránt egyre csökken a kereslet ( -1%).


Hát négy csillagos szállodánk az nincs..legalábbis egyelőre..akit érdekel az ezirányú terve a városnak az olvassa el az Egyetem mellé tervezett konferencia hotel,a cseri kalandpark(van ott elég kaland,tegnap például összeverekedtek a helyi cigányok,elég kalandos lehet ott szórakozást keresni),a Virágfürdő(ez milyen egy hihetetlenül gyenge név) medencéinek és a fürdő egészének fejlesztéséről szóló előterjesztést.

De addig is kezdhetnénk gondolkodni,amíg elkészülnek ezek a fejlesztések legalább addigra rendelkezzünk egy jó reklám ötlettel ami majd ide is vonza a vendégeket.
Hogy Szabó docens fenti mondatát citáljam,márkanévvé kell válni.
Kérdés,maradjunk e Virágok városa vagy ideje váltani.Személy szerint a váltásra szavazok.Nem csak azért mert a Virágok városa hibás koncepció(csak Magyarországon több virágosabb várost tudok,nemzetközi szinten meg még többet.Mert illuzióink ne legyenek,a versenytársaink ugyanúgy spanyol,horvát,osztrák,stb városok.) hanem mert a marketing kommunikáció egyik alap fogalma a brand.Vagyis a jelkép,márka,szimbólum amivel azonosítjuk a "terméket".Jelen esetben Kaposvárt.Ezt hívják citybrand-nek.Mint Londonnak a London Eye(ami olyan több száz éves szimbólumokat utasitott maga mögé a konzervativ angoloknál mint a Big Ben és a Parlament-by Chevy Chase:)),New Yorknak az alma(Big Apple) vagy épp a klasszikus I love N.Y. szlogen,Párizsnak az Eiffel,stb.
Mi lehetne Kaposvár brandje?Ugye nem a Városháza sziluettje lesz amitől mindekinek beugrik Somogyország "fővárosa"?

Ugyanezen logika mentén utánanéztem az emlitett régióknak hol tartanak ők?
Itt sem jobb a helyzet..Egyedül a Dráva-medencének van határozott koncepciója,sőt brandje:

És van egy remek,letisztult honlapjuk:http://www.dravamedence.hu

Ez a régió adottságainál fogva,azt kihasználva és arra építve megfogja állni a helyét.

De mi lesz Belső-Somoggyal és a Dél-Balatonnal,Zseliccel?Kimondottan kíváncsi leszek milyen koncepciót dolgoznak majd ki a Dél-Balaton régiónak reklám területén.Mert itt van egy konkrét déli part a maga fiatalos,zajos,bulis hangulatával de Belső-Somogy a parttól lejjebb fekvő Somogyvár a történelmével,Somogymeggyes a krisnákkal,Nikla Berzsenyivel,stb.Vagy lehet,hogy a kitörés útja a belső-somogyi falvak és a partizó Siófok összehangolása?Nem lesz egyszerű...A lényeg,a Dráva-medencén kívül jelenleg egyik tájegységnek sincs még mindig(!) összefogott,koncepciózus régiómarketingje a kikerülhetetlen branddel,reklámötletekkel.
Reméljük Szabó tanár úr megállapítása arra ösztönzi az illetékeseket,hogy minél több helyi,fiatal,kreatí embert,reklámügynökséget vonjanak be a közös gondolkodásba.
És még valami...üzenet a helyi vendéglátó,turizmusból élő vállalkozóknak,elsősorban a háttérbe szoruló szállásokat üzemeltetőknek...Egyetlen egy szállásadásból élő kisvállalkozásnak nem találtam se honlapját,se reklámját..A DDRIB üléséről hírt adó somogyihirlap.hu fejlécén a keserves idegenforgalmi adatainkról szóló cikk fölött a következö banner van:
56 000 szállás!..és egy londoni utcarészlet...

GONDOLKOZZATOK!!

Nincsenek megjegyzések: