2008. július 24., csütörtök

Még jó,hogy ez a lap "grátisz"..

A Somogyi Hírlap ingyenes információs és hirdetési lapja a Grátisz.A Somogyi Hírlap több megyei és országos társával együtt az ASM csoport tagja.A közös tulajdonos médiabirodalom a megyei lapok tekintetében évekkel ezelőtt hozta ki az ingyenes hirdetőlap piacra a Grátiszt.Minden megyei lapnak van ilyen "kistestvére",Békéstől Somogyig,Hevestől Tolnáig akik az ASM istállóba tartoznak.Valószínüleg anno a napilapok olvasottsági és előfizetési visszaesése motiválta a grátiszok születését mert a bevételi forrást a napilapoknak jelentő hirdetések az előfizetők és olvasók esésével az elérhető emberek számát is csökkentették.Az ingyenes kiadvánnyal a napilapok hirdetései nem csak a lap olvasóihoz és előfizetőihez jutnak igy el.A grátiszos hirdetések nagyjából ugyanazok amik a napilapokban is vannak.

A Grátisz külseje szinte egyezik az anyalappal,anyagában,megjelenésében.
A mért sajtóadatokból kiderül,hogy a Grátisz olvasótábora 425 000 fő országos szinten,ezzel pedig a második legolvasottabb lap a hetente,kéthetente megjelenő kiadványok ingyenes hirdetőlapjai közül.A megjelenési kategóriában összességében a 13.(lásd "Lapozó" című bejegyzés)
A lap formátumából,a mögötte lévő sajtó birodalomból és a szerkesztési módjából adodóan alkalmas az apróhirdetések,fizetett reklámok és fizetett PR cikkek megjelentetésére.
Mi a Somogyi Grátisz IX.évfolyam 28. számát lapoztuk át.
A lap 12 oldalas,"somogyi-s" dizájnú.A logója kék alapon fehér Grátisz felirat,teljesen közömbös,a kiadó láthatóan tudja,hogy felesleges formázni rajta,felesleges ötletesebbé tenni.Országos brand,adja magát.
A 12 oldalon vegyesen vannak a hirdetések.Aprók,keretes szines,keretes fekete-fehér,PR cikk,egy-két bulvár hír és cikk,szórakoztató blokknak szánt részek.
Mi elsősorban a keretes szines reklámokra figyelünk ezúttal.
A Grátisz fejléce fölött a Kaposfesték reklámja.A Kaposfesték rendszeresen ugyanazon a helyén hirdet a lapnak,hosszútávon elfoglalta a bal felsőt.Ez utalhat arra,hogy a cég az ezirányú kiadásainál az állandó felületet hosszútávon megvásárolva eleve tervezi a reklámköltségeit.A fix helyen általában cserélődik a hirdetésük tartalma.Állandóság benne,hogy többnyire egy-egy konkrét terméket ajánl a fő felületen(ezúttal egy toplazúrt),hogy a hirdetésükben állandóan a végződés ugyanaz:..kapható a Kaposfesték Áruházban és a headline-uk mindig fix,alsó elhelyezésű.Szines,sztenderd hirdetés semmi plusszal.Szerintünk a Kaposfesték egy olyan stabil és ismert városi cég,hogy nem kellene ellustulniuk egy ilyen hirdetési felülettel.Igazán bevállalhatnának valami ütős kis promóciót.Ha nem a "minket már annyira ismernek,hogy reklámoznunk se kellene" tipusú a vezetőség és a mentalitás akkor igenis nagyobb volumenű dolgokba kellene vágniuk.Ha az ingyenes lapokban hirdetnek és ezt válasszák egyik reklámfelületüknek akkor is.Szerintünk ez a cég alkalmas lenne egy nagy dobásra ha pénzt fektetne egy nagy és modern kampányba.
Mellettük hasonló méretben,jobb felsőben kék alapon 5-6 féle termékre való képutalással és szimpla ár feltüntetéssel hirdet a....Ki is?..Hát az nem derül ki..nem tudni ki a cég aki ezt ide betetette mert se logó,se név.Egyetlen utalás a cimre is,hogy egyáltalán hol lehet megvenni a képeken látható és jelzett áru dolgokat:"Kaposvár,Máv teherpályaudvar"--és most akkor mi van?Kit kell ott keresni?Vagy a vasutasok árulják?Esetleg vagonból árulnak?És ott már látnunk kellene hogy hol vannak a termékek?Egy baromság az egész,még reklámnak hivni is szégyen...
--
Álló,kerestes hirdetés az Elegans Divatszalon-tól.Ennyi:nyári vásár20-50% kedvezmény.Namost..ez az üzlet vagy ne hivja magát Elegans Divatszalonnak vagy reklámozzon elegánsabban.Mert lehet,hogy a ruhák náluk és maga a bolt elegáns de ez a hirdetés egy szemét.És ha már valamiről amivel foglalkozom vagy árulom elegánsságot akar sugározni,névvel,megjelenéssel akkor ebbe tartozzon bele a hirdetés is.
--
A fejléc melletti kis keretes:

"Síremlék bemutató"--na hoppá..mi is ez?Folytatódik:"a Praktiker parkolójában"--úú..egyre jobb.."egyedi,exkluziv sirkövek"..talán valami más,méltóságteljesebb jelző elég lett volna.."Kül- és beltéri szobrok,szökőkutak"--na..minden egy helyen.Ha nem akarsz sirkövet veni,választhatsz beltéri szökőkutat.Innen már csak egy lépés a jövő..szórja szét szerettei hamvát saját szóró szökőkúttal...Ezzel a hirdetéssel kapcsolatban két megjegyzés.Egy:A Praktiker nemrég Superbrand lett.Hogy ez mit jelent,azt a neten bárki elolvashatja.Ezzel a Superbrand névvel dijazzák a márkaépités legkiválóbbjait.Velük akarják felhivni a figyelmet a márkaépités előnyeire,hasznára,minőségére,stb.Független szakértők itélik oda.Namost.. a Praktiker a Superbrand státuszát valószinüleg nem azzal érte el,hogy a parkolóiban sirkő vásár volt.Vajon miért éri meg nekik ilyenre odaengedni a parkolójuk?Vagy ha nem ök diszponálnak a terület fölött tudják,hogy az emlitett vásárt az ő nevükkel jelölik helymeghatározás gyanánt?A másik megjegyzés.A Reklámgerilla nincs a formabontó,morbid,extrém ötletek ellen.És lehet,hogy ez egy nagyon ügyes reklámfogás lesz majd ott a parkolóban.De akkor ha valami egyedire készül a kiállitó akkor miért nem igazodik ehhez a bevezető reklám?
--
Az első lapon "régi" ismerősünk hirdetése..Hűtő Centrum.(lásd "Egy hűtőbe zsúfolva..című bejegyzés).
Hát,a Hűtő Centrum hirdetése még rátett egy lapáttal a múltkorira.A forma ugyanaz,a színvilág ugyanaz.Megvannak ugyanazok a "üzenetek" amikről már irtunk.Két (és fél) dolog változott.
A fő üzenet és szlogen ezúttal ez:"Egész nyárra befagyasztottuk az árakat"-ötlettelen,ezerszer elnyűtt nyári szlogen.Szinte mindenki használta már az elmúlt 20 évben szinte minden szolgáltatást illetően.Akkor is gyenge volt,most is az.
De jön egy duplacsavar..A mondat alatt kisebb betűtipussal ez:Július 1-től Friss készletek!"-aha..ez egy vicc?Vagy ötletesnek gondolt váltás?Esetleg a konkrét neve az készletnek?Mert ugyan lehet,hogy azért fagyasztunk valamit,hogy megőrizzük a frissességét de az akkor sem friss,soha.Az fagyasztott.A friss az új.
Folytatás:"Nyár végéig az összes hűtőszekrény és fagyasztó a tavalyi áron kapható!"---értjük..és mikor van a nyár vége?Amikor Aigner mondja?Vagy augusztus 31.-én?És mik voltak a tavalyi árak?Honnan tudjam,hogy ezért megéri bemenni?Mi van akkor ha az idei hűtőárak eleve alacsonyabbak a tavalyinál?
"Sőt,egyes termékek a harmadával kevesebbért is megvásárolhatóak."-oké..de mik azok az egyes termékek?És mennyi a harmaduk?
Elvileg ugye ezek a mondatok azt a célt szolgálnák,hogy becsalogassák az embereket a boltba akik aztán majd ott vásárolnak.De "egyes" termékekért vagy "összes" termékekért ki megy be?A mondatok végén sehol nincs csillaggal jelölve vagy jelezve semmi(ezt csak a késöbbi,apróbetűs sorra vonatkoztatva már most megjegyeznénk)
A másik dolog ami változott a múltkori Kapos Extrából kiemelt hirdetésükhöz képest,az az illusztráció.Most is hozzák a kislány-vonalat következetesen.Ezúttal a "befagyasztottuk" szó mellett egy fagyasztóládában áll egy kislány,kezében egy még kisebb,csecsemő kisbaba.Igazi kisbaba.Talán a húga.
Hát most erről mit lehet irni????????????????Ez lenne a vásárlást elősegitő,vevőcsalogató illusztráció?
A "fél" dolog ami változott,hogy a hirdetésbe a sok megszokott mellé odapicurították,hogy a kép illusztráció(reméltük),hogy a további részletek az üzletben és hogy az akció augusztus 31-ig tart vagy a készlet erejéig.ezekkel ugyan elvileg választ kaptunk a kritizált mondataik mögötti megjegyzéseinkre de ettől még a reklám úgy rossz ahogy van.A kritikánk nem az akcióik kereskedelmi és jogi megitélésére vonatkozik,hanem szimplán a modern marketing kommunikáció alapján lettek szemlézve.Egyetlen jelzés nincs a reklámban arra,hogy a picuri apróbetűs rész mire vonatkozik.Vagy lemaradt vagy fel sem merült.
Ott van még a hirdetésükbe a "szépséghibás,csomagolássérült" jelző is.Ezzel kapcsolatban minden leendő vásárlónak ajánljuk olvassa el az "Epilógus kissé megkésve" cimű bejegyzésünket.
--
Közvetlenül alattuk egy fekete alapon nagy méretű piros betűkkel "Kiárusitás,70%.." feliratú blokk a Babilon cipőtől.A reklám figyelemfelhivó erejét a fekete alap-nagy piros felirat mellett azzal próbálják erősiteni,hogy a hirdetés fejjel lefelé van a lapban elhelyezve.Más egyebet erről a reklámról elmondani nem lehet.
--
Az első lap alsó felét elfoglaló szines keretes hirdetések közt van még egy Vodafone országos reklám,egy koncert program ajánló,egy "hiteles" hirdetés,a Polgári nyilászárók(nem szép logó,nagyon sok sorú hirdetés,a fantáziát a nyári akciójukra a Vakációs akció! mondatban kivánták érvényre juttatni.Ennyi),egy Parketta bolt hirdetés(a hirdetés alján ugyan ott van a felhivás apróval,hogy az akció július 31-ig tart,de a hirdetés nagy részét elfoglaló áruk és áraik felsorolásából nem derül ki,hogy ez most egy akciós kinálat.Semmi más.)és az Erdőmester facentrum reklámja(mókás kis figura a logó,nagyon sok soros hirdetés,forintok,centiméterek,négyzetméterek,számok kavalkádja).
Az első lapon hirdetők valószínüleg magasabb árat fizettek a hirdetésükért a kiemeltnek számitó nyitó oldalon de egyikük sem arra használta a pénzért vett figyelmet ,hogy a reklámja kreatív,ötletes,egyedi legyen.Ezeket kevesebb pénzért(ha jobb ötletük nem volt) bármelyik lapon hirdethettek volna.Ezek közül ha a Hűtő Centrum célja a fotó illusztrációval az volt(kisgyerekek egy fagyasztóban) hogy figyelmet generáljon akkor annak rossz az üzenete,amúgy talán még a Babilon cipő minimálja amire odanéz az ember és elgondolkozik esetleg a 70%-on.
Az első lap fantázia indexe:Nulla.

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

"Kedves" Gerilla!
A személyes érintettség okán had tegyek néhány megjegyzést a "kritikáiddal" kapcsolatosan.
Általánosságban:
Szimpatikusak a céljaid, amiket leírtál a blogodban, de kiváncsi lennék, miféle "harc" az amiről, a megtámadott fél nem is tud? (Most már tud, mert minden érintett lapnak elküldtem a linket, hogy lehetőségük legyen reagálni. Úgy gondolom ehhez joguk van.)
Ismered a mesét a hangyáról, aki elefántot akart enni? Az elefánt sosem tudta meg, mert észre sem vette a kicsi hangyát, mikor véletlenűl eltaposta.
Úgy írsz, mintha a szakma avatott szakértője lennél, de néhány hangzatos idegen nyelvű kifejezésen kívűl semmi jelét nem találtam annak, hogy nem csak a személyes véleményedet (aminek kinyilvánításához természetesen jogod van)osztod meg a közönségeddel. Azt nem kétlem, hogy az elkészült cikkek mögött nem kevés munka van, és azt sem vitatom, hogy van igazság abban amit mondasz, de felmerűl bennem egy egyszerű kérdés: ha ennyire értesz a reklámhoz, miért egy gyengén látogatott, eldugott blogban találkozunk Veled, ahol mást nem találunk, mint mindenki fikázását, aki hirdetni, reklámozni mer. Amit Te csinálsz, az - szerintem - nem kritika, csak a megrendelők, a grafikusok, a kiadók fikázása. A "kritikus" általában hiteles, mások számára is elfogadott szakértő, nem pedig egy ismeretlen (névtelen)alak, aki a tömegből kiabál.
Ha jól értem, szerinted, a megrendelő nem tudja, hogy mi kell neki, a grafikus rosszul csinálja meg, a kiadó pedig csak pénzt akar, de minél többet. És mégis: érdekes, a végén mindenki elégedett. (Téged kivéve.) Persze, mindig vannak fanyalgók, elégedetlenek, maximalisták, akik úgy gondolkoznak, mint Te. De egyet érts meg: az ingyenes reklámújág instant hirdetési forma. Pontosan az az előnye mint a a zacskós levesnek. Gyorsan elkészül, nem kell hozzá sok hozzáadott érték (ötlet, idő stb)és mindig tudod mit kapsz. A vásárló is tudja.
De ezzel számolunk, és elfogadjuk Ha ez Neked nem tetszik, főzz magad, vagy menj étterembe.
Konkrétan: a lapzárta, és a megjelenés között két-három nap van mindössze, és a megbízók - velem az élen,- csak az utolsó pillanatban adják le a hirdetési tartalmakat. Egy újságban 30-50 hirdetés van úgye. Az, a Te olvasatodban 30-50 új ötlet? Ha ezt valaki megcsinálja...
A hirdetők nem gazdag cégek, akik megengedhetik maguknak, hogy "profi" marketing csapatot foglalkoztassanak, és ha megtehetnék sem hiszem, hogy hosszútávú lenne a kapcsolat. Tapasztalatból mondom, a külső marketing cég úgyanúgy a saját stikjeit erőlteti, pedig gyakran azt sem érti mi is a cég igazi célja.
Végezetűl még egy költői kérdés: Te honnan tudod megállapítani, hogy a hirdetéseink sikeresek-e, vagy sem? Belelátsz a kasszánkba, vagy az üzlet előtt naphosszat ücsörögve számolod a betérőket?
(Folyt. köv.)