2008. július 24., csütörtök

Prológus,kissé elkésve

Az alábbi bejegyzést célszerűbb lett volna a blog kezdéseként megírni de ami késik nem múlik,most itt van.
Idézet az Országos Kereskedelmi Szövetség honlapjáról

"A leárazás, kiárusítás fogyasztóvédelmi szabályai közül a legfontosabbak: nem téveszthető meg a vásárló, például azzal, hogy a kiárusítás kezdetén nem kapható a meghirdetett termék, a reklámújságban feltüntetett ár nem változtatható meg, többféle ár esetében a vásárlónak a legkisebbet kell fizetnie. A reklámfeliratok sem téveszthetik meg a vásárlót, az árakat böngészőknek célszerű ügyelni a csábítás trükkjeire, például az „akár”, „-ig” kiegészítő feliratokra (melyek betűmérete általában jóval kisebb a kiárusítás mértékét jelző számokénál). Egyes üzletekben évek óta kinn lóg az „akciós árut nem cserélünk” táblácska, festéskor már le sem szedik. Ezt a táblát viszont, ahol még ott lóg az üzletben, gyorsan le kell szedni! A minőségi kifogás ugyanis nem utasítható el a leárazás miatt: a kiárusított terméket, ha később kiderül, hogy hibás, ugyanúgy kell javítani, cserélni, vagy éppen a vételárat visszaadni, esetleg további árengedményt adni, mintha a szokásos áron adták volna el (kivéve, ha a leárazás oka egy minőségi hiba, amiért viszont később már nem lehet panaszt tenni).
(vagyis ha egy reklámban feltüntetik,hogy a kínált árú minőségi hibás,akkor arra nem vonatkoznak a minőségi kifogások)
A leárazás célja, hogy a kereskedő megszabaduljon a felesleges készlettől: a vásárló üzletbe csalogatásához mindig széles választék kell, így egy-egy időszak végén óhatatlanul megmaradna a polcra rakott áruk egy része (amióta kereskedés létezik, ez örök szabály). További oka a kiárusításnak a kedvcsinálás a még több vásárláshoz.
A kiárúsitás természetesen elsősorban a vásárlónak jó, hiszen ilyenkor olcsóbban veheti meg a kedvére való árucikket. A kereskedő célja egyrészt a vásárlót becsalogatása az üzletbe, másrészt megszabadulni a fölös készlettől. A szezonvégi fölös készlet nem üzleti hiba, hanem a kereskedelem „velejárója”: a kereskedőnek széles árukínálattal kell várnia a vásárlót a szezon derekán is, természetes, hogy marad áru a polcokon, a raktárban. A kiárusítás veszteség a kereskedő elszámolásában, (ezért sem kezdhető bármilyen korán a szezonvégi vásár), hiszen lemond bevételének egy részéről.
"

Picture of Euro Notes - Free Pictures - FreeFoto.com

És egy állásfoglalás a Gazdasági Versenyhivatal Kommunikációs Csoportjának fogalmazásában:

"Egy áruház akcióiról való tájékoztatás a fogyasztó érdemi választását befolyásolja. A leárazások alkalmasak a fogyasztók áruházba történő -becsábítására-, az oda betért fogyasztók vásárlásai viszont nem szorítkoznak az akcióban résztvevő termékekre. Az akciók így nemcsak egy adott engedménnyel kínált termék iránti keresletét növelik, hanem kedvezően hatnak az üzletekben forgalmazott többi áru értékesítésére is. Önmagában nem kifogásolható, ha egy vállalkozás általa nyújtott árengedményt széles körben népszerűsíti, az árengedmény által érintett termékek körét mennyiségi korlátok közé szorítja, az árengedmény nyújtását meghatározott időtartamhoz köti, szórólapján valamilyen formában feltünteti a fogyasztó által korábban, az akciót megelőzően és az akció keretében fizetendő árat, időszakonként eltérő, többféle árat alkalmaz.

A GVH gyakorlata szerint jogsértőnek minősül, ha a vállalkozás a szórólapján feltüntet egy magasabb és egy kedvezményes árat, s

a magasabb árat ugyan alkalmazta korábban a vállalkozás, de azt a kedvezményes ár alkalmazását közvetlenül megelőzően nem, illetve korábban is csak kivételesen érvényesítette,

a vállalkozás a kedvezményes ár előtt közvetlenül alkalmazta a magasabb árat, azonban ezt rendeltetésellenesen, így például ésszerűtlenül rövid ideig tette,

a magasabb árat korábban nem alkalmazta,

a fogyasztónak ténylegesen nem a kedvezményes, hanem annál magasabb árat kell megfizetnie.

Mind a négy esetben a feltüntetett magasabb ár funkciója az, hogy a kedvezményes árat, illetve a kedvezmény mértékét a korábbi ár mértékéhez viszonyítottan kedvezőbb színben tüntesse fel.

A GVH álláspontja szerint a vállalkozások megsértik a versenytörvényt, amikor a fogyasztókat arról tájékoztatják, hogy egy termék az üzletükben megvásárolható, ugyanakkor a termék valójában nem áll rendelkezésre. A GVH következetes gyakorlata szerint ekkor is érvényesülhet ugyanis a becsalogató hatás, mivel a vásárló az eredetileg vásárolni szándékozott termék helyett más árut vásárol. Nem versenyjogsértő, ha valamely akciós termék nem áll az akció teljes ideje alatt a vásárlók rendelkezésére. Ezzel kapcsolatban azonban a GVH azt is leszögezi, hogy nem feltétlenül elégséges, hogy ha egy kereskedő akciós újságjainak valamelyik oldalán feltünteti, hogy az ajánlat "a készlet erejéig érvényes". A tájékoztatás nem adhat felmentést azokra esetekre, ha az adott termék egyáltalán nem áll rendelkezésre; vagy az adott terméknek irreálisan alacsony az induló készlete.

Nem minősíthető a készlethiány jogszerűnek akkor sem, ha az adott akció kezdetén nem érhető el a termék adott áruházban. A fogyasztók - éppen a "készlet erejéig érvényes" kitétel következtében - várhatóan az akciós időszak elejére időzítik vásárlásukat számítva arra, hogy későbbi időszakban esetlegesen már nem vagy nem a meghirdetett áron vásárolhatják meg akciós terméket. Az akció időszaka során fellépő készlethiány oka lehet továbbá az is, hogy adott áruház irreálisan alacsony induló készlettel készült fel az akcióra. Ebben az esetben az akció meghirdetett feltételei tekintetében megtévesztő gyakorlatot folytat adott vállalkozás, hiszen a várható fogyasztásra sem felkészülve kínálja akciós termékét "a készlet erejéig".


Ezeket az idézeteket azért vágtuk be ide,mert az általunk elemzett hirdetések döntő többségében előfordulnak az "akció","akciós","akár -ig","készleterejéig",stb szavak.A fenti állásfoglalásokból kiderül ezek semmilyen törvényt nem sértenek,kereskedelmi technikák a vevőcsalogatásra.A leendő vásárló felelőssége jól elolvasni a hirdetést.A kereskedő felelőssége pedig jogszabályokban van lefektetve.


A Reklámgerilla csak és kizárólag a megjelent,nyomtatott,rádiós,televiziós reklámokat kritizálja függetlenül attól,hogy azt ki szerkesztette,ki adta fel és ki a cég akit hirdet.Csak a reklámról mondunk véleményt,kritikát úgy ahogy mi látjuk.Mindenki olvassa el a jobb sávját a blognak.

Ennyi:)

Nincsenek megjegyzések: