2008. július 25., péntek

Támpont...akár a fejlődéshez is.

Amikor a kezembe került a Támpont,ránéztem,négy oldal színes keretes hirdetésekkel,jó,ennyi,majd átnézem..és azzal félredobtam,hogy ha lesz rá időm vagy kedvem megszemlézzük kritikailag itt, a Reklámgerillánál.

Aztán mikor újra felemeltem,megmondom őszintén okozott egy kis meglepetést a lap.A két oldalnyi terjedelem ellenére is.A következőkre bukkantam..

Az első átolvasás után a számítógép segítségével a cikk kezdéséhez igénybe vettem a lap weboldalát.Innen valók a következő információim..
A Támpont egy fiatal versenyző a piacon, két éves lesz ősszel.Jó minőségű papíron,szépen szerkesztett,színes keretes hirdetések.(majd belenézünk egyenként is..:).Az impresszumból kiderül,hogy a lap kéthetente jelentkezik,20 000 példányban terjesztik külsős céggel Kaposvár,Toponár és Kaposfüred térségében.A nyomtatott verzióban is szépen,megfelelő méretben olvashatóak az adatok,lapzártával,következő megjelenéssel,mindennel ami kell.Ezen kívül Támpont plusz néven,8 oldalra bővítve létezik egy második kiadvány is ami Kaposvár környékén egészen Igalig van terjesztve 10 000 példányban.Felmerül a kérdés,miért nem egy kalap alatt tudja le a Támpont a körzetet.Azért,nyilván, és teszi ezt helyesen,mert ismeri a terjesztési területének domináns szegmensét.Vagyis ugyan jelen van a "falusi" piacon is,mert területet átengedni nem bölcs dolog,de tisztában van vele,hogy a 25 falunak elég ha havonta egy kiadványban juttatja el a kéthetes kaposvári lapját.Ez persze nem feltétlenül jelenti azt,hogy ne lehetne a hirdetőiket a lokális üzenetekre és a lokális olvasótábor igényeihez igazítva hirdettetni.Már csak azért is,mert a terjesztési területtel ellentétben a Plusz sajnos nincs tele például batéi,taszári,jutai,zimányi,stb reklámozókkal.Hogy esetleg nincs aki hirdetne az persze nem a lap hibája,de ezekben a falvakban is élnek vállalkozások,boltok,stb.Közrejátszhat ebben még az is,hogy esetleg a hirdetőiknek nem célcsoportja a környékbeli falvak lakossága de ezen adatokat csak a vállalkozások ismerhetik..
A Támpont pluszban vegyes hirdetések vannak,hogy ez mit jelent arról később.

A Támpont fejléce egy logóval ütközik a szemünkbe.A névvel nincs is nagy gond,Támpont,valóban adhat támpontot a döntéseinkhez,de valami ötletesebb,dizájnosabb megoldást szívesebben látnánk.Ellenben van két nagyon fontos infó a fejlécben,az elvárt adatokon kívül.Az egyik,hogy a lap a Best Media csoport tagja.Ennek őszintén szólva utána kellett néznünk,kik ők, de megfelelő segitséget nyújtott a Támpont honlap.
Nos a Best Media egy fiatal csoportnak tűnik akik több taggal birnak,igy fedik le a megyét és a szomszéd megyék egyes részeit.A lapcsoport tagjai szépen felosztották maguk közt a piacot,a Támponté Kaposvár, a Támpont pluszé Kaposvár környéke.A többi tag a Radar nevű kéthetes lap Dél-Somogyot 25 000,a Kétheti Navigátor Nyugat-Baranyát 15 000 és a Mozaik Siófok és déli Balaton-partot 46 500 példányszámmal fedi.Gyakorlatilag egy kis regionális összefogásról van szó.A részleteket nem ismerjük,talán majd ha olvassák a blogot az illetékesek irnak több infót erről a csoportról.Kiváncsian várjuk.
A másik érdekesség a fejlécben egy mondat:"A Kisosz ajánlásával"-na ez igen.Ilyen tipusú ajánlást a konkurenciánál nem láttunk.Mit is jelent ez nekünk olvasóknak?Több üzenetet hordoz ez a mondat.A Kisosz ugye a kereskedők,vendéglátók érdekvédelmi szervezete megyei alapszervezetekkel.Mind a vállalkozóknak,mind a velük kapcsolatba kerülő vásárlóknak tud nyújtani felkészült támogatást,egymással szembeni korrektségére felügyelve.
Ez számunkra két gondolatot ültet el.Vagy a Kisosz magától itélte úgy,hogy ajánlja tagjainak a Támpontot mint hirdetési felületet(nyilván a tagság hallgat és bizik a szervezetben) és akkor a Támpont egy megyei szinten 400 fős vállalkozói hálót "kap" partnerül amivel vagy él vagy nem,vagy pedig a Támpont kereste fel a Kisoszt,hogy megmutassa magát és ajánlást kérjen.Ha igy történt az pedig a szerkesztők,tulajok(vagy a lapcsoport) átgondolt,felkészült,előrelátó stratégiáját dícséri.
Ezeket elolvasva kezdett érdekelni a lap.Bár illuzióim nem voltak( a reklámokat illetően), nem lehetett nem észrevenni a következetességet az újság szerkesztésében.A Reklámgerilla a "Lapozó" című bejegyzésében már leírta a véleményét arról,milyen módon tudnak a helyi ingyenes hirdetőlapok harcolni a két vezető konkurenciával szemben,és ezek között első helyen emlitettük a specializálódást,a tematizált kiadványszerkesztést.
Nos, a Támpont a vizsgált III.évfolyam 13. számában a a 27 szines,keretes hirdetésekből csak 3 nem egy fő téma köré csoportositható.A fő téma pedig a lakás(beleértve a tágabb értelemben vett fogalomhoz kapcsolható szolgáltatásokat:épitőanyag,berendezések,hitel ,szakipari szolgáltatások).
Valami ilyesmi lehet a jövő...Főleg,ha a már emlitett "Lapozó" cimű bejegyzésünkben elolvassák az érintettek,hogy mit mutatnak a felmérések tematika kérdésben.Vezet a női téma,az egészség és életmód,majd jön a többi,lakás,stb.vissza lehet olvasni.
Vagyis ha a Támpont felismerte tudatosan,hogy célszerűbb a célzott tematizált szerkesztés,akkor a lap minőségét tekintve bátran belevághat egy női,életmód,autós,stb specifikált kiadványba is a megfelelő réteget és terjesztési területet felmérve, a lehetséges hirdetőknek komplex tudást ezekről biztositva.Persze ez nagyobb falat,de egy dinamikus lapcsoportnak ez lehet célja.A terjesztés ekkor szintén specifikus mert a terjesztési terület tematikától függően adja a lehetőségeket.
A Támpont azt irja magáról,hogy igyekszik a hirdető vállalkozók megelégedésére dolgozni.Nyilván.De egy vállalkozás akkor elégedett ha a reklámja vevőket hoz neki.És ha a hirdető cég nem elég kreativ akkor a vágyott megelégedést mind az ő,mind a kiadó számára csak az hozza,ha készen állnak a hirdetők felé a modern,ötletes,egyedi reklám tervezés és felépités ajánlására és végrehajtására.
Mert sajnos akár milyen átlátható,felkészült és jól szerkesztett,egyszerű lap a Támpont,a benne lévő reklámok kreatív indexe nagyon gyenge és semmivel sem jobb a többi lapnál.
Hogy ez a kiadó-szerkesztő vagy a cégek gyengesége e,azt lényegtelennek tartjuk.Mert minden hirdetés a hirdető céget minősiti és ezek a hirdetések ötlettelenek.
Egy vállalkozás a hirdetéseivel képet közvetit magáról és ha ez a kép,üzenet ötlettelen és gyenge,akkor azt közvetiti,legyen akár milyen jó az adott szolgáltatás.Ha a cég jó és minőséginek tarja magát akkor legyen az a sugározni kivánt képe is.És bármilyen jó szerkesztő is a Támpont gárda és látja meg jól a hirdetőlap piac lehetőségeit,ha a cégek amiknek a felületén cégképet közvetitő reklámokat mutat be,nem számithatnak a szerkesztők által nyújtott kreatív plusszra.

A reklámok egyenkénti szemléjéhez a Támpont honlapjáról igénybe veszük a lap képeit,igy könnyebb lesz követni a leirtakat.
(folyt.)

Nincsenek megjegyzések: