2008. július 24., csütörtök

Arctalanság vagy egyediség?Multi vagy kiskereskedés?

Hogy ne keveredjünk ellentmondásba a blog kisvállalkozásainak irt kritikák de ötletet egy nem kis vállalkozásnak előadása okán,lássuk hogyan használhatja fel ugyanezzel a logikával egy kisvállalkozás a híreket,alternatív hírt adó felületeket.

Ez az irás a lehető legrosszabb hír a balatonboglári kiskereskedők számára.

Nem emelünk ki belőle semmit,önmagáért beszél.Mindannyian ismerjük már a teszkót....
Mit tehet ilyenkor a balatonboglári kiskereskedések jó része?Először nyilván elkeseredik.Megfojtják,kicsinálják,tönkremegy...Érthető és indokolt reakció.De mit tehetnek még?
Felveszik a harcot,taktikusan betöltik azt a részt amit egy nagy multi nem tud.Gerillákká válnak..:)
Mit nem tud egy multi?Például nem tud és nem is akar túl személyes kontaktust kialakitani a vásárlóival.Azért épít hatalmas parkolót és benzinkutat mert elsősorban a sokat,nagybevásárlást végző,autóval rendelkező vevőket célozza.A mérete miatt szüksége van a tömegekre.
Ezzel szemben mit tud egy kiskereskedés?Napi közvetlen kapcsolatban van a vevőivel.Beszélget velük,ismeri az életüket,igényeiket,heppjeiket,ergo tud ugy kommunikálni a vevőivel ami több mint egy boltos-vevő viszony.A kapcsolata a vevőivel szorosabb.Ki tud szolgálni olyan embereket akik elsősorban a friss áruért mennek(és nem autóznak!!) be egy boltba.Ki tud alakitani egy stabil és kiszámitható törzsközönséget.
Hogy ebből még nem fog megélni?Persze..sajnos a kiskereskedések nagy része arra jó,hogy eltartson egy családot.De nem mindegy,hogy tisztességes megélhetést biztosit vagy csak szimplán napi túlélést.
Tehát kiskereskedőnk elolvassa a hirt.Mit használhat fel ebből?illetve hogyan veheti fel a harcot a teszkóval(mert nyilván még csak hirt sem kell hozzá olvasni hogy lássa,megérkeztek..).
Azonnal át kell gondolnia a marketingstratégiáját.Be kell látnia,hogy a lehetősége a multi gyengesége.Például a vásárlás kényelmét,a vásárlás személyességét kell előnybe hozni.Az árukészletét úgy kell kialakitani,hogy a napi friss árut,gyümölcsöt,pékárút olyan választékban és minőségben kinálja amire a multi nem figyel.Nekik jó a külföldi gyümölcsök,jók a felfújt pékáruk.a kiskereskedő a boglári gyümölcstermesztőktől naponta friss gyümit tud beszerezni(akár a saját termését is),stb.A vásárlás kényelméről..a nyaraló,kisboltokban napi frissáruját beszerző emberek egy része pl. kerékpárral közlekedik.Tegyük biztonságossá és kerékpárbarát boltá magunkat..Sorolhatnánk.

Our Juice and Coffee Bar on Staithe Street, Wells

De ezek mind kereskedelmi technikák.Nézzük reklám szempontból.
A hír olvasása után a kereskedőnk belátja.akár mennyire is jó ő,egyedül nem fog menni.Ha hirdetne,felhivná magára a figyelmet azt nem tudja megfizetni.A kiskereskedések legjobb reklámja a szájhagyomány.Minél több törzsvevő beszél ról a a saját környezetében pozitivan,annál jobban megnő a vonzereje.Tehát a reklám egy olyan fajtátájt kell választania ami a törzsvevőkön keresztül éri el a többieket.Ehhez össze kell ülni a többi kiskereskedéssel.Ki kell alakitani egy egységes stilust,úgy,hogy mindenki megőrzi a saját közönségét és arculatát de együttműködnek bizonyos dolgokban.Például összehozzák a "Boglári Barátságos Boltok" logót,kvázi brandet.Aki látja a logót az tudja,hogy itt a vásárlása során frisset,jót,magyart,helyit és személyes kiszolgálást kap.Össze kell fogni a kommunikációban,közösen kell a nyilvánosság elött megjelenni.Ha tiz bolt összeáll akkor tizedelődik a reklámköltség.Közös akciók szervezése.Például a helyi médiában közös sajtótájékoztató a z új kialakult barátságos boltok céljáról,stilusáról,lényegéről.Az emberek szimpatizálnak a kiskereskedésekkel.Most már csak oda is kell őket vonzani.A boglári boltoknak simán megérné saját házhoz szállitást bevezetni.Tiz kisbolt,felosztv az utcákat,közös és minőségi "szóróanyaggal" tudatja a helybeliekkel,nyaralókkal,hogy aludjon ameddig akar.Egy telefonhivás és a reggeli friss zsemle,a tej,a gyümölcs és a napi sajtó 10 percen belül önnél van!Ehhez egy bicikli és egy diákmunkás elég...
A lényeg.:Nem megijedni hanem felvenni a harcot.Összefogni a többi "kirekesztett" üzlettel.Specializálódni!közös pozitiv értékteremtés!Személyes kontaktus!
Igy a reklámkampányukat is a személyes kapcsolatokra kell kihegyezni.A reklámanyagukat szinte szó szerint egyénileg kell eljuttatni a vásárlókhoz.A hirdetési felületeiket jól megválasztva,egy remek üzenettel a saját értékeinket és a multi gyengeségeit kell közölnie.(egyébként a vásárlók véleménye,igényei a legjobban úgy felmérhetők,hogy a teszkó parkolóban kell elvégezni egy közvélemény kutatást.Oda kell menni a parkolóba és külön-külön a bemenő és kijövő embereket megkérdezni.Miért megy be?Mit akar venni?A kijövőktől,hogy mi tetszett bent nekik,mi nem,stb.)

Matt, Tabby and owner Matt Turner behind the counter

A reklámjuk hívószavai tehát legyenek a frissesség,személyes kiszolgálás,a helyi közeg ismerete.(Példul..vajon a teszkóban megsúgja Önnek az eladó,hogy hol vannak a legtutibb horgászhelyek?Egy balaton-parti kereskedő ezt is tudja!..vagy ugyanez:Egy teszkós eladó megmondja önnek hol van Boglár legnyugodtabb partszakasza?ha nem akar nyomorogni egy szabadstrandon a boglári kiskereskedő elárulja.,stb..)
A "szájhagyomány" reklám "hordozói" legyenek a kismamák,a nyugdijasok.Előbbiek azért hitelesek mert nyilván a legfrissebb,legbiztonságosabb árut keresik a gyerekeiknek,utóbbiak árérzékenyek,igénylik a beszélgetést ezáltal nemcsak velük lehet beszélni hanem ők is beszélnek,mondjuk a boltunk jó hiréről,az akciós termékeinkről.

Tabby advises a customer

Stratégiailag legyünk egyediek és értékteremtők(kerékpárbarát bolt,közös értékkimutatás,"barátságos boltok",helyi borkinálat,házi gyümölcs,termék-pl lekvárok,sütik.bor,pálinka,stb).

Delicious Lardy Cake

HARCOLJATOK!

(az illusztrációk egy angliai delikátesz honlapjáról valók)

Nincsenek megjegyzések: