Ez az irás a lehető legrosszabb hír a balatonboglári kiskereskedők számára.
Nem emelünk ki belőle semmit,önmagáért beszél.Mindannyian ismerjük már a teszkót....
Mit tehet ilyenkor a balatonboglári kiskereskedések jó része?Először nyilván elkeseredik.Megfojtják,kicsinálják,tönkremegy...Érthető és indokolt reakció.De mit tehetnek még?
Felveszik a harcot,taktikusan betöltik azt a részt amit egy nagy multi nem tud.Gerillákká válnak..:)
Mit nem tud egy multi?Például nem tud és nem is akar túl személyes kontaktust kialakitani a vásárlóival.Azért épít hatalmas parkolót és benzinkutat mert elsősorban a sokat,nagybevásárlást végző,autóval rendelkező vevőket célozza.A mérete miatt szüksége van a tömegekre.
Ezzel szemben mit tud egy kiskereskedés?Napi közvetlen kapcsolatban van a vevőivel.Beszélget velük,ismeri az életüket,igényeiket,heppjeiket,ergo tud ugy kommunikálni a vevőivel ami több mint egy boltos-vevő viszony.A kapcsolata a vevőivel szorosabb.Ki tud szolgálni olyan embereket akik elsősorban a friss áruért mennek(és nem autóznak!!) be egy boltba.Ki tud alakitani egy stabil és kiszámitható törzsközönséget.
Hogy ebből még nem fog megélni?Persze..sajnos a kiskereskedések nagy része arra jó,hogy eltartson egy családot.De nem mindegy,hogy tisztességes megélhetést biztosit vagy csak szimplán napi túlélést.
Tehát kiskereskedőnk elolvassa a hirt.Mit használhat fel ebből?illetve hogyan veheti fel a harcot a teszkóval(mert nyilván még csak hirt sem kell hozzá olvasni hogy lássa,megérkeztek..).
Azonnal át kell gondolnia a marketingstratégiáját.Be kell látnia,hogy a lehetősége a multi gyengesége.Például a vásárlás kényelmét,a vásárlás személyességét kell előnybe hozni.Az árukészletét úgy kell kialakitani,hogy a napi friss árut,gyümölcsöt,pékárút olyan választékban és minőségben kinálja amire a multi nem figyel.Nekik jó a külföldi gyümölcsök,jók a felfújt pékáruk.a kiskereskedő a boglári gyümölcstermesztőktől naponta friss gyümit tud beszerezni(akár a saját termését is),stb.A vásárlás kényelméről..a nyaraló,kisboltokban napi frissáruját beszerző emberek egy része pl. kerékpárral közlekedik.Tegyük biztonságossá és kerékpárbarát boltá magunkat..Sorolhatnánk.
De ezek mind kereskedelmi technikák.Nézzük reklám szempontból.
A hír olvasása után a kereskedőnk belátja.akár mennyire is jó ő,egyedül nem fog menni.Ha hirdetne,felhivná magára a figyelmet azt nem tudja megfizetni.A kiskereskedések legjobb reklámja a szájhagyomány.Minél több törzsvevő beszél ról a a saját környezetében pozitivan,annál jobban megnő a vonzereje.Tehát a reklám egy olyan fajtátájt kell választania ami a törzsvevőkön keresztül éri el a többieket.Ehhez össze kell ülni a többi kiskereskedéssel.Ki kell alakitani egy egységes stilust,úgy,hogy mindenki megőrzi a saját közönségét és arculatát de együttműködnek bizonyos dolgokban.Például összehozzák a "Boglári Barátságos Boltok" logót,kvázi brandet.Aki látja a logót az tudja,hogy itt a vásárlása során frisset,jót,magyart,helyit és személyes kiszolgálást kap.Össze kell fogni a kommunikációban,közösen kell a nyilvánosság elött megjelenni.Ha tiz bolt összeáll akkor tizedelődik a reklámköltség.Közös akciók szervezése.Például a helyi médiában közös sajtótájékoztató a z új kialakult barátságos boltok céljáról,stilusáról,lényegéről.Az emberek szimpatizálnak a kiskereskedésekkel.Most már csak oda is kell őket vonzani.A boglári boltoknak simán megérné saját házhoz szállitást bevezetni.Tiz kisbolt,felosztv az utcákat,közös és minőségi "szóróanyaggal" tudatja a helybeliekkel,nyaralókkal,hogy aludjon ameddig akar.Egy telefonhivás és a reggeli friss zsemle,a tej,a gyümölcs és a napi sajtó 10 percen belül önnél van!Ehhez egy bicikli és egy diákmunkás elég...
A lényeg.:Nem megijedni hanem felvenni a harcot.Összefogni a többi "kirekesztett" üzlettel.Specializálódni!közös pozitiv értékteremtés!Személyes kontaktus!
Igy a reklámkampányukat is a személyes kapcsolatokra kell kihegyezni.A reklámanyagukat szinte szó szerint egyénileg kell eljuttatni a vásárlókhoz.A hirdetési felületeiket jól megválasztva,egy remek üzenettel a saját értékeinket és a multi gyengeségeit kell közölnie.(egyébként a vásárlók véleménye,igényei a legjobban úgy felmérhetők,hogy a teszkó parkolóban kell elvégezni egy közvélemény kutatást.Oda kell menni a parkolóba és külön-külön a bemenő és kijövő embereket megkérdezni.Miért megy be?Mit akar venni?A kijövőktől,hogy mi tetszett bent nekik,mi nem,stb.)
A reklámjuk hívószavai tehát legyenek a frissesség,személyes kiszolgálás,a helyi közeg ismerete.(Példul..vajon a teszkóban megsúgja Önnek az eladó,hogy hol vannak a legtutibb horgászhelyek?Egy balaton-parti kereskedő ezt is tudja!..vagy ugyanez:Egy teszkós eladó megmondja önnek hol van Boglár legnyugodtabb partszakasza?ha nem akar nyomorogni egy szabadstrandon a boglári kiskereskedő elárulja.,stb..)
A "szájhagyomány" reklám "hordozói" legyenek a kismamák,a nyugdijasok.Előbbiek azért hitelesek mert nyilván a legfrissebb,legbiztonságosabb árut keresik a gyerekeiknek,utóbbiak árérzékenyek,igénylik a beszélgetést ezáltal nemcsak velük lehet beszélni hanem ők is beszélnek,mondjuk a boltunk jó hiréről,az akciós termékeinkről.
Stratégiailag legyünk egyediek és értékteremtők(kerékpárbarát bolt,közös értékkimutatás,"barátságos boltok",helyi borkinálat,házi gyümölcs,termék-pl lekvárok,sütik.bor,pálinka,stb).
HARCOLJATOK!
(az illusztrációk egy angliai delikátesz honlapjáról valók)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése